klantretentie

Klantretentie analyse – Transformation Tuesday #12

Leestijd: 1 minuut

In vorige edities van Transformation Tuesday hebben we een aantal verschillende analyses gemaakt, zoals bijvoorbeeld de RFM-analyse, Market Basket analyse en de ABC analyse. Door deze analyses al eens te hebben gemaakt met Transformation Tuesday heb je deze in je toolkit zitten en kun je ze direct toepassen in de praktijk. Daarom gaan we ook deze maand weer met zo’n analyse aan de slag. Dit keer kijken we naar de klantretentie analyse.

Een klantretentie analyse is een veelgebruikte analyse die inzicht geeft in hoeverre een organisatie in staat is haar klanten aan zich te binden. Dit geeft dus antwoord op vragen zoals:

  • Hoe lang weten we een klant vast te houden?
  • Hoe vaak keren klanten terug om opnieuw te bestellen?
  • Hoeveel nieuwe of verloren klanten hebben we de afgelopen periode?

Hoewel je met een RFM analyse ook inzicht biedt in de recentheid van bestellingen van je klanten, kunnen we met een klantretentie analyse een uitgebreider inzicht bieden in de retentie van het klantenbestand.

De opdracht

De opdracht van deze maand is dan ook als volgt: maak een analyse waarin je inzicht biedt in de klantretentie. Je kunt daar deze dataset voor gebruiken. Dit betreft de internetverkopen van onze welbekende dummy-organisatie AdventureWorks.

Hier wat voorbeelden om je verder op weg te helpen: Voorbeeld 1, Voorbeeld 2.

Stuur je inzending voor het einde van de maand naar transformationtuesday@datadump.nl. De inzendingen verschijnen begin volgende maand op de website.


Lijkt het je ook leuk om deel te nemen aan toekomstige Transformation Tuesday opdrachten? Meld je dan aan via onze website!

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *