Transformation Tuesday #10 – Market Basket Analysis

Leestijd: 2 minuten

Vandaag is het alweer de eerste dinsdag van mei en dus tijd voor de tiende editie van Transformation Tuesday. Als je de eerdere edities erop naleest zal je zien dat we de onderwerpen van de laatste opdrachten steeds afwisselen tussen een specifieke visualisatie of een specifieke analyse. Op deze manier leer je iets concreets. Dit kan je vervolgens direct toepassen in de praktijk. Voor de opdracht van deze maand gaan we weer aan de slag met een specifieke analyse.

Voor de Transformation Tuesday van deze maand kijken we naar een zogenaamde Market Basket Analysis. Dit is een analyse die wordt gebruikt om de relatie tussen artikelen te duiden binnen een dataset. In de praktijk zal dit je misschien wel bekend voorkomen als “Mensen die dit kochten, kochten ook… ” wanneer je een artikel op een webshop bekijkt. De analyse geeft inzicht in welke artikelen vaak samen worden aangeschaft. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot acties als:

  • Herindelen of hergroeperen van artikelen in een winkel of webshop;
  • Specifieke artikelen kunnen aanbevelen bij klanten;
  • Gerichte campagnes of kortingsacties op gerelateerde artikelen.

Er zijn verschillende tools en technieken om deze analyse te maken. Van algoritmes met R / Python tot visualisaties en ad-hoc analyses met BI tools als Power BI / Tableau / Qlik Sense. Hier vind je een aantal voorbeelden van een Market Basket Analysis: Power BI, R, Tableau.

De opdracht

De opdracht van deze maand is dan ook het maken van een Market Basket Analyse. Je kan daarvoor de tool of techniek toepassen van je eigen voorkeur. We gebruiken een datadump van de internetverkopen van AdventureWorks, de demo database van Microsoft. Deze kan je hier downloaden.

Stuur je inzending voor het einde van deze maand naar transformationtuesday@datadump.nl. De inzendingen verschijnen begin volgende maand op de website.


Lijkt het je ook leuk om deel te nemen aan toekomstige Transformation Tuesday opdrachten? Meld je dan aan via onze website!

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *