Voor de Transformation Tuesday opdracht van deze maand gaan we aan de slag met Actuals vs Targets. Deze vorm van visualisatie wordt vaak gebruikt in een KPI Dashboard.
In een blogpost van een tijdje geleden schreef ik over verklarende en verkennende datavisualisatie. Veel van de onderwerpen op deze blog zijn gericht op verklarende datavisualisatie, maar in de praktijk hebben veel dataspecialisten toch vaak ook te maken met verkennende datavisualisatie. Dit zijn bijvoorbeeld interactieve dashboards waarmee we een boel informatie aanbieden aan eindgebruikers. Eén dashboard kan daarbij voor meerdere doeleinden worden ingezet. Een aantal voorbeelden:
- inzicht verschaffen in de huidige performance;
- het afzetten van de performance tegen een target:
- het afzetten van de performance tegen vergelijkbare deelnemers in de datapool;
- het tonen van trends / ontwikkelingen door de tijd;
- het ontdekken van nieuwe kansen en patronen;
- inzoomen naar details.
Voor de Transformation Tuesday opdracht van deze maand zoomen we in op één van deze voorbeelden: het afzetten van de performance tegen een target. Ook wel: Actuals vs Targets. Door aan de slag te gaan met één specifieke vorm van verkennende visualisatie leren we de voor- en nadelen, de do’s en dont’s en hebben we direct concrete ervaring die we kunnen toepassen in de praktijk.
De opdracht
We gaan deze maand aan de slag met het visualiseren van werkelijke waarden ten opzichte van een (of meerdere) targetwaarden. Je kunt hierbij gebruik maken van deze dataset. In deze fictieve dataset vind je de gerealiseerde omzet, korting, bruto marge en netto winst per maand. Daarnaast vind je ook de gebudgetteerde waarden en de gerealiseerde waarden van het vorige jaar.
De opdrachtomschrijving luidt als volgt: maak een (KPI) dashboard of een analyse waarin je gerealiseerde waarden vergelijkt met een target waarde.
Ter inspiratie hier een aantal voorbeelden van wat goede en minder goede KPI Dashboards met Actuals vs Targets.
Houd in je uitwerking rekening met het volgende: Welke informatie is belangrijk en wat is ruis? Hoe moet deze visualisatie aanzetten tot actie? Welk grafiektype kies je en waarom? Welke kleuren gebruik je? Voor meer tips kun je deze blog nog eens teruglezen.
Stuur je uitwerking voor het einde van deze maand op naar transformationtuesday@datadump.nl. De inzendingen verschijnen begin volgende maand op de website.
Lijkt het je ook leuk om deel te nemen aan toekomstige Transformation Tuesday opdrachten? Meld je dan aan via onze website!
2 reacties