Transformation Tuesday #13 – Resultaten

<b>Leestijd:</b> 4 minuten

Met de Transformation Tuesday van deze maand gingen terug naar de roots van deze opdrachten, het doen van een eigen analyse en visualiseren van een gevonden conclusie. Aangezien bij de start de zomervakantie nog in volle gang was, was het gebruik van data over toerisme in Nederland een logische keuze.

Doel van de opdracht was om aan de hand van de cijfers tot een interessante conclusie te komen en deze conclusie te onderbouwen op een visuele manier.


De resultaten van de verschillende inzendingen zijn hieronder te vinden. Lijkt het je ook leuk om deel te nemen aan toekomstige Transformation Tuesday opdrachten? Meld je dan aan via onze website!


Wilbert

Hierbij de uitwerking van TT deze maand. De “story” is uitgewerkt in excel en vervolgens omgezet in een gif-bestand om het effect van storytelling te creëren. 


Dennis

Voor mijn inzending van deze maand heb ik me laten inspireren door de opbouw van de visualisatie “Are men singing higher in pop music” ontwikkeld door The Pudding. De manier waarop dit verhaal werd verteld was voor mij aanleiding om te zien of ik hetzelfde effect kon bereiken binnen Power BI. Uiteindelijk denk ik dat ik hierin ben geslaagd en ben ik tevreden met het resultaat. Dit was ook direct een mooie case om gebruik te maken van de nieuwe groepering-functionaliteit van Power BI.


Joost

Eén van de mooie functionaliteiten van Power BI vind ik de “markeer” of “highlight” functionaliteit. Dit laat op een eenvoudige manier zien hoe iets zich verhoudt ten opzichte van het totaal van de data, of ten opzichte van de vorige selectie. Deze functionaliteit miste ik in QlikView nog wel eens.

De functionaliteit bestaat echter niet voor een lijngrafiek. En soms vind ik dat jammer. Daarom ben ik aan de slag gegaan met een mogelijke uitwerking van markeerfunctionaliteit binnen een lijngrafiek. 


Ype-Jan

De focus in mijn analyse is vooral gelegd op de aantal toeristen versus het aantal inwoners, zowel per provincie als voor heel Nederland.

Om het geheel weer te geven heb ik een tijddimensie (DimJaar, 2012tm 2018) en een plaatsdimensie (DimProvincie) toegevoegd. De toeristeninformatie is afkomstig van de Excelsheet in de opdracht, de inwonersinformatie is afkomstig van het CBS. De visualisaties zijn gemaakt met Power BI.

Als je kijkt naar 2012 – afbeelding 1 (InwonersToeristen2012), dan zie je dat het percentage toeristen 57,9% van het aantal inwoners is. Concreet 9691000 toeristenvs 16730348 inwoners. In 2018 – afbeelding 2 (InwonersToeristen2018) is dit gestegen naar 85,3%. Wat verder opvalt aan 2012 t.o.v. 2018 is dat Zeeland en Gelderland van plaats verwisselen met het aantal toeristen. Verder valt op dat in Noord-Holland het aantal toeristen zowel in 2012 als in 2018 groter is dan het aantal inwoners.

InwonersToeristen2012
InwonersToeristen2018

De groei van het aantal toeristen en het aantal inwoners wordt in afbeelding 3 (GroeiNederland) weergegeven. Te zien is dat het aantal toeristen sneller stijgt dan het aantal inwoners. Er zal dus een moment komen dat het aantal toeristen groter is dan het aantal inwoners van Nederland. In afbeelding 4 (GroeiZeeland) is nog te zien dat tussen 2017 en 2018 het aantal toeristen het aantal inwoners voorbij is gegaan in Zeeland.

Groei Nederland
Groei Zeeland

Uiteraard moet wel worden vermeld dat het niet duidelijk is op welk moment de toeristen in Nederland waren. Data per dag zou bijvoorbeeld beter zijn om de verhouding tussen het aantal toeristen en het aantal inwoners weer te geven.

2 reacties

    1. Het getal van 29 miljoen is afkomstig van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen:

      https://www.nbtc.nl/nl/homepage/artikel/nbtc-lanceert-perspectief-2030.htm

      Het aantal dat zij naar buiten hebben gebracht heb ik in Power BI geplot door twee feiten in één grafiek te tonen. De eerste lijn toont de cijfers van 2012 tot en met 2018. De tweede lijn bevat slechts twee punten, 2018 (gebaseerd op de werkelijkheid) en 2030. Door het geheel een andere opmaak te geven krijg je dit effect.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *