Voor de Transformation Tuesday opdracht van januari gingen we aan de slag met een remake. Daarbij was het de opdracht om onderstaande grafiek te verbeteren.
Dennis
Ik heb er voor gekozen om de basisopzet van de originele visualisatie aan te houden, oftewel de kaart van (omgeving) Europa. Op basis daarvan ben ik diverse verbeteringen gaan doorvoeren:
- Overbodige onderdelen verwijderd, zoals de “donutgrafiek” die geen doel had
- Kleuren meegegeven die direct een indruk geven van een prijsdaling/-stijging (deze wijziging heeft in mijn ogen het grootste positieve effect op het eindresultaat)
- De labels per stad verkleind zodat enkel de naam, het prijsverschil en prijzen getoond worden (ter verduidelijking heb ik de legenda bij Londen toegevoegd)
- De locatie van de steden veranderd van cirkels naar vierkantjes
- Een titel en bijbehorende tekst toegevoegd die de inhoud beschrijft van hetgeen de visualisatie wil aantonen
Naast deze wijzigingen heb ik nog gespeeld met andere opties, zoals de volgorde waarin de steden worden getoond. Mijn plan hiervoor was om deze van hoog naar laag te sorteren, maar dit zorgde voor een chaos aan lijnen, dus dat heb ik uiteindelijk niet doorgevoerd.
Joost
Ik ben begonnen door mijzelf af te vragen wat de centrale boodschap is achter de oorspronkelijke visual. In mijn beleving is dat zoiets als: Door de opkomst van digitalisering is een city trip goedkoper geworden. Wanneer ik dan naar de data kijk en de range van prijzen vergelijk over de steden, dan is denk ik alleen de procentuele stijging of daling van de prijs van een city trip interessant om deze boodschap over te brengen. De absolute bedragen zijn minder relevant.
Vervolgens heb ik me afgevraagd of een geografisch kaartje de beste manier is om dit weer te geven. Ik zie geen duidelijke of noemenswaardige verschillen tussen regio’s, dus ik denk dat een kaart hier niet heel veel toevoegt aan het geheel. De meeste lezers zullen wel weten waar deze (hoofd)steden zich bevinden in Europa.
Ik heb het geheel daarom vereenvoudigd door een simpele staafgrafiek te gebruiken. Een daling van de prijs is gunstig voor ons als consument, dus deze is groen gemaakt. Een stijging van de prijs is niet gunstig, dus deze is rood weergegeven. Vervolgens heb ik de achtergrond van het onderzoek opgenomen in de grafiek, zodat je direct begrijpt wat hier gemeten is en wat de conclusie is. Je hoeft dan niet ook nog de hele tekst van het artikel te lezen om te achterhalen waar je naar kijkt.
Ik ben er vanuit gegaan dat het in de oorspronkelijke visual een vereiste was om de kleuren van de donut grafiek weer te geven voor branding doeleinden. Dat heb ik gedaan door onderin een subtiel lijntje op te nemen.
Wil je meedoen aan toekomstige Transformation Tuesday opdrachten? Meld je dan hieronder aan!
2tjfvh
wzezf3
3ej6dm
43q6yr
xgydty
zhjlfc
ima43x
hcb01o
tuqygm
7vrh6l