Transformation Tuesday #8 – ABC-analyse

Leestijd: 2 minuten

Door je in een Transformation Tuesday opdracht te focussen op één specifiek onderwerp leer je iets concreets. Dit kun je vervolgens direct toepassen in de praktijk of bewaren in je gereedschapskist voor later gebruik. Daarom keken we in de zesde Transformation Tuesday naar de RFM-analyse. Deze maand behandelen we weer zo’n concrete opdracht, vergelijkbaar met een RFM-analyse. Deze keer kijken we naar de ABC-analyse.

Een ABC-analyse kan op meerdere manieren worden toegepast, maar wordt veelal gebruikt om artikelen te groeperen drie categorieën: A, B of C. De groepering kan bijvoorbeeld worden gebaseerd op afzetvolume, omloopsnelheid, kosten of voorraadwaarde van een artikel. Hiermee kan het assortiment worden opgeknipt in “hardlopers” of “slowmovers”. Of welk deel van het assortiment het meest oplevert voor de organisatie. Met de uitkomsten van deze analyse kan bijvoorbeeld een antwoord worden gezocht op vragen zoals:

  • Welke artikelen moeten we altijd op voorraad hebben?
  • Gaan we afscheid nemen van bepaalde slowmoving artikelen?
  • Gaan we de prijs verhogen van slowmoving artikelen?
  • Welke artikelen leveren de meeste marge op?
  • Hoe reduceren we onze voorraadpositie?
  • Hoe vaak gaan we onze voorraad tellen?

Je kunt de ABC categorieën bijvoorbeeld als volgt indelen:

  • A: de top 20% van de artikelen die ongeveer 80% van de waarde vertegenwoordigen;
  • B: volgende 30% van de artikelen die ongeveer 15% van de waarde vertegenwoordigen;
  • C: de laatste 50% van de artikelen die ongeveer 5% van de waarde vertegenwoordigen.

Een voorbeeld van een ABC-analyse:

ABC analysis

De opdracht

Voor de opdracht van deze maand wil ik jullie vragen om een ABC-analyse uit te werken op basis van bijgaande datadump. Beschrijf daarbij bijvoorbeeld je aanpak, wat je in de data kunt vinden en wat je zoal hebt geleerd bij het maken van deze analyse. Hier een aantal websites die je verder op weg kunnen helpen: Link1, Link2, Link3

Stuur je inzending voor het einde van deze maand naar transformationtuesday@datadump.nl. De inzendingen verschijnen begin volgende maand op de website.


Lijkt het je ook leuk om deel te nemen aan toekomstige Transformation Tuesday opdrachten? Meld je dan aan via onze website!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *