#swdchallenge

#SWDChallenge maart 2019

Leestijd: 2 minuten

Deze maand deed ik weer mee aan de #SWDChallenge van Storytelling With Data. Voor de challenge van deze maand leverde Cole een set met gegevens aan. Deze dataset bestond uit financiële transacties tussen landen. Dit betrof donaties al dan niet met een specifieke reden. Het doel van de challenge was het beantwoorden van een aantal specifieke vragen op basis van deze dataset. Hierbij kon je gebruik maken van iedere tool of visualisatie die je maar kon bedenken.

Persoonlijk vond ik dit een interessante opdracht, omdat dit soort scenario’s zich vaak voordoen in mijn dagelijkse werkzaamheden. Een klant heeft een bepaald aantal concrete vragen en wenst deze beantwoord te hebben op basis van data-analyse. Hoe dit er precies uit moet komen te zien is vaak nog niet nader gespecificeerd. Deze #SWDChallenge was weer een mooie kans om te oefenen en de creativiteit op zijn beloop te laten. Daarnaast was dit voor mij direct een goede manier om wat meer ervaring op te doen met Power BI.

Uitvoer

Bij het bekijken van de aangeleverde gegevens heb ik eerst even nagedacht over waar ik mij op wilde focussen om de vragen te kunnen beantwoorden. Ik kwam er al snel op uit dat ik een soort interactieve infographic wilde maken van alle donaties die door Nederland zijn gedaan. Het aantal ontvangers van donaties in deze dataset liep daarbij nogal op. Ik dat we in een (staaf)grafiek met veel categorieën vaak geneigd zijn om alleen te kijken naar de hoogste of laagste waarden. Daarom heb ik besloten om alleen de top 5 ontvangers te tonen. Maar bij een top 5 vind ik het weer onduidelijk om welk aandeel in het totaal dit gaat. Daarom heb ik een gestapelde staafdiagram en een stukje begeleidende tekst gemaakt die dit aandeel toont. Dit was even puzzelen met DAX, maar dus direct ook een goede oefening.

Hetzelfde trucje heb ik herhaald om de redenen van de donaties inzichtelijk te kunnen maken. Daarnaast wilde ik nog inzichtelijk maken in welke jaren er zoal werd gedoneerd. Dit heb ik met een lijngrafiek inzichtelijk gemaakt. Door een ontvanger, een jaar of een reden aan te klikken reageren alle grafieken mee met de filters. Door deze interactie kun je eventueel ook nog inzoomen op landen of redenen die buiten de top 5 van het totaal vallen. Omdat deze infographic zich focust op donaties van Nederland, heb ik overal oranje gebruikt als primaire kleur.

Mijn resultaat is hieronder interactief te bekijken. Je kunt deze ook in Modus Volledig Scherm weergeven. Inzendingen van andere deelnemers aan deze #SWDChallenge vind je hier.


Joost Romijn is BI Consultant bij ProAnalytics. Vanuit deze rol helpt hij organisaties met het vertalen van data naar bruikbare inzichten.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *